MINISTERUL SĂNĂTĂŢII
CURRICULUM DE PREGĂTIRE ÎN SPECIALITATEA GENETICĂ MEDICALĂ (2017)
Definiţia specialităţii:
Genetica Medicală este specialitatea care vizează:
-
- depistarea, diagnosticarea, tratarea şi recuperarea pacienţilor cu afecţiuni genetice şi a celor cu
anomalii congenitale;
b. estimarea riscului de recurenţă a bolilor genetice în familiile pacienţilor şi acordarea unui sfat
genetic corect şi competent, cu scopul prevenirii altor cazuri în familie.
Specialitatea Genetică Medicală se caracterizează printr-o evoluţie deosebit de dinamică, iar geneticienii trebuie să fie, pe de o parte, capabili să dobândească noile achiziţii conceptuale şi metodologice din acest domeniu al ştiinţelor biomedicale, iar pe de altă parte, să-şi perfecţioneze capacitatea de a comunica şi explica aceste cunoştinţe pacienţilor şi colegilor din alte specialităţi.
Deoarece bolile genetice pot fi prezente la indivizi de toate vârstele şi pot afecta orice sistem sau organ, este necesar ca medicii specialişti de Genetică Medicală să aibă o educaţie medicală solidă şi să fie capabili să integreze datele examenelor clinice, a celor paraclinice, precum şi informaţiile furnizate de consultul genetic în patologia aferentă altor specialităţi.
1. ORGANIZAREA PROGRAMULUI
-
- Durata programului
NUMARUL TOTAL DE ANI | 4 |
NUMARUL TOTAL DE MODULE | 4 |
MODULUL 1 | Genetică fundamentală |
NUMARUL DE SAPTAMANI/ LUNI/MODUL | 12 luni |
SUBMODULE | Citogenetică – 5 luni;Genetică moleculară – 5 luni si 2 săptămâni;Informatică şi biostatistică – 1 lunăBioetică – 2 săptămâni; |
ORE DE CURS/LUNA/SAPTAMANA | 32/8 |
Modulul 2 | Genetică medicală |
NUMARUL DE SAPTAMANI/ LUNI/MODUL | 12 luni |
SUBMODULE | Genetică medicală (ambulatoriu) – 6 luni;Pediatrie – 3 luniObstetrică Ginecologie – 1 lunăMedicină internă – 2 luni. |
ORE DE CURS/LUNA/SAPTAMANA | 32/8 |
Modulul 3 | Genetică clinică, aferent altor specialităţi |
NUMARUL DE SAPTAMANI/ LUNI/MODUL | 12 luni |
SUBMODULE | Pediatrie – 4 luni;Neonatologie – 2 luni;Neurologie adulţi – 1 lună;Neurologie pediatrică – 1 lună;Psihiatrie pediatrică – 1 lună;Endocrinologie – 1 lună;Dermatologie – 1 lună.Chirurgie pediatrică – 1 lună |
Modulul 4 | Genetică clinică |
NUMARUL DE SAPTAMANI/ LUNI/MODUL | 12 luni |
ORE DE CURS/LUNA/SAPTAMANA | 32/8 |
Total ore pregătire teoretică | 800 |
Total ore pregătire practică | 7200 |
Structura programului
Modulul 1, anul I: Genetică fundamentală – 12 luni
Submodul 1.1. Laborator de Citogenetică – 5 luni;
Submodul 1.2. Laborator de Genetică moleculară – 5 luni și 2 săptămâni; Submodul 1.3. Informatică şi biostatistică – 1 lună
Submodul 1.4. Bioetica – 2 săptămâni
Nr. ore curs – 200.
Nr. ore practică – 1800.
1. Tematică.
Locul şi rolul geneticii medicale în educaţia şi practica medicală. Genomul uman׃ date generale, genotip şi fenotip.
Structura şi organizarea celulară a ADN.
Cromozomii umani.
Structura și funcția genelor .
Mecanismele moleculare ale expresiei genelor: transcripţia, translaţia, sinteza proteinelor;
Reglarea expresiei genelor.
Stocarea şi transmiterea informaţiei ereditare: stabilitatea informaţiei ereditare, legile lui Mendel, tipuri de ereditate (monogenică, poligenică/ multifactorială), individualitatea genetică şi biologică.
Transmiterea informaţiei ereditare: replicarea ADN; transmiterea informaţiei ereditare în celulele
somatice (mitoza) și în celulele sexuale (meioza); fecundarea. Variabilitatea genetică: surse de
variabilitate ereditară (recombinarea genetică, mutaţiile, migraţiile).
Clasificarea genetică a bolilor, caracterele generale ale bolilor cu etiologie genetică,
polimorfismele genetice.
Anomaliile cromozomiale şi patología asociată
Mutaţiile genice – factor etiologic determinant al bolilor moleculare׃ bazele moleculare ale patologiei monogenice; clasificarea bolilor monogenice; ereditatea monogenică (tipuri, criterii) Ereditatea poligenică şi multifactorială în patología umană.
Ereditatea mitocondrială: mutaţiile ADNmt şi heteroplasmia, ereditatea maternă mitocondrială,
principalele tipuri de boli mitocondriale
Dezvoltarea normală și patologică. Clasificarea anomaliilor congenitale; Sexualizarea normală și patologică; Retardul mental.
Imunogenetica şi imunopatologia
Oncogenetica׃ gene implicate în dezvoltarea cancerului (oncogene şi gene supresoare de tumori); anomalii citogenetice în cancer; bazele genetice ale terapiei oncologice. Medicina genomică: medicina personalizată; medicina predictivă; farmacogenomica; toxigenomica; nutrigenomica; metabolomica
Farmacogenetica: farmacogenetica metabolismului medicamentelor, polimorfismele genetice și răspunsul la medicamente.
Introducere în Bioetică: morala, etica, etica medicală – definire, delimitarea obiectului de studiu;
delimitarea domeniului de studiu al bioeticii; teorii şi metode în bioetică.
Conceptele de sănătate, boală, suferinţă prin prisma bioeticii: definirea conceptelor de sănătate, boală, suferinţă; rolul credinţelor şi valorilor personale sau de grup în conturarea conceptelor de sănătate, boală şi suferinţă (percepţii particulare funcţie de credinţă religioasă, etnie, etc.).
Relaţia medic-pacient: valori ale relaţiei medic-pacient; paternalism versus autonomie; modele ale relaţiei medic-pacient; dreptatea, echitatea şi accesul pacienţilor la îngrijirile de sănătate; consimţământul informat; confidenţialitatea în relaţia medic-pacient; relaţia medic-pacient minor; acte normative care reglementează relaţia medic-pacient.
Greşeli şi erori în practica medicală: definirea noţiunilor de greşeală şi eroare; culpa medicală – definire, forme, implicaţii juridice şi deontologice; managementul greşelii şi erorii medicale în practica medicală.
Probleme etice la începutul vieţii: libertatea procreaţiei; dileme etice în avort; etica reproducerii umane asistate medical; probleme etice în clonarea reproductivă.
Probleme etice la finalul vieţii: definirea morţii în era noilor tehnologii în medicină; probleme etice în stările terminale; tratamente inutile în practica medicală; eutanasia şi suicidul asistat; îngrijirile paliative.
Probleme etice în transplantul de ţesuturi şi organe umane: donarea de organe de la cadavru; donarea de organe de la persoana vie; etica alocării de resurse în transplant. Probleme etice în genetică şi genomică: eugenia şi discriminarea pe baza geneticii; proiectul genomului uman- probleme etice, redefinirea noţiunii de boală prin prisma cunoaşterii genomului uman; etică şi testarea genetică prenatală, neonatală şi postnatală; statutul moral al embrionului uman; cercetarea pe embrioni; terapia genică; posibilitatea îmbunătăţirii rasei umane prin intervenţii genetice.
Etica cercetării pe subiecţi umani: principii etice în cercetarea pe subiecţi umani; protecţia participanţilor într-o cercetare biomedicală – discutarea principalelor coduri de etică şi convenţii internaţionale în cercetare, a cadrului legislativ în care se derulează cercetarea pe subiecţi umani;
populaţii vulnerabile în contextul cercetării pe subiecţi umani; aspecte etice în cercetările multicentrice, multinaţionale; comitetele de etică a cercetării; comportamentul ştiinţific neadecvat, conflictul de interese în cercetarea ştiinţifică.
2. Obiective educaţionale.
Acumularea de noţiuni fundamentale ale geneticii umane:
-
- înţelegerea rolului factorilor genetici în starea de sănătate şi boală;
-
- se va insista asupra fenomenelor care au implicaţii directe/majore în practica geneticii medicale;
-
- insușirea tehnicilor de citogenetică clasică
-
- insușirea tehnicilor de citogenetică moleculară
-
- insușirea tehnicilor de genetică moleculară
-
- insușirea metodelor tehnicilor de citogenetică
-
- insușirea metodelor statistice pentru extragerea inferențelor din datele genetice.
-
- înțelegerea rolului metodelor statistice în dezvoltarea teoriei sau metodologiei de sprijinire a cercetării în una din cele trei domenii conexe: genetica populațiilor, genetica cantitativă, epidemiologia genetică.
-
- Insușirea principiilor de bioetica
-
- Rezultate aşteptate (Competenţe teoretice şi practice minimum acceptabile, dobandite în urma parcurgerii şi promovării modulului de pregătire).
- Evidenţierea aspectului interfazic al ADN – 20 teste FISH interfazic;
- Culturi celulare – 40 culturi de sânge periferic; 10 culturi amniocite/vilozităţi corionice; 10 culturi măduvă hematogenă
- Analiza cromozomilor umani – 40 cazuri analizate cu marcaj cromozomial tip G.
- Cazuri analizate prin tehnica FISH metafazic – 5.
- Analiza acizilor nucleici – 20 extracţii de ADN;
- Analiza acizilor nucleici – 20 teste PCR (sau echivalent – RT-PCR, qfPCR);
- Analiza acizilor nucleici – 20 teste MLPA;
- Analiza acizilor nucleici – 10 secvenţieri genice.
- Diagnosticul genetic molecular – interpretare rezultate: 20 teste PCR (sau echivalent – RT-PCR, qfPCR); 20 teste MLPA; 10 secvenţieri genice.
-
- Ereditatea mendeliană şi analiza segregaţională – întocmirea arborilor genealogici şi identificare
- Rezultate aşteptate (Competenţe teoretice şi practice minimum acceptabile, dobandite în urma parcurgerii şi promovării modulului de pregătire).
tipului de transmitere – 100 cazuri.
-
- Tehnici biochimice de diagnostic a bolilor metabolice.
-
- Metodologia biostatisticii, utilitate şi interpretare.
-
- Tehnici biochimice de diagnostic a bolilor metabolice.
Modulul 2, anul II: Genetică medicală – 12 luni
-
- Genetică medicală (ambulatoriu) – 6 luni;
-
- Pediatrie – 3 luni
-
- Obstetrică Ginecologie – 1 lună
-
- Medicină internă – 2 luni;
Nr. ore curs – 200.
Nr. ore practică – 1800.
1. Tematică.
-
- Submodul de Genetică medicală
Pregătire teoretică
Bolile genetice: caractere generale, nomenclatură, clasificări, metode de studiu. Abordarea
genetică în medicină, serviciile de genetică clinică, registrele de boli genetice.
Impactul şi consecinţele încărcăturii genetice a populaţiilor umane asupra stării de sănătate. Genetica populaţiilor şi sănătatea publică: legea Hardy-Weinberg, aplicaţiile medicale ale legii Hardy-Weinberg, factorii care influenţează frecvenţa alelică în populaţiile umane (încrucişările neîntâmplătoare, mutaţiile, selecţia, populaţiile reduse, migraţiile şi fluxul genic).
Epidemiologia genetică. Principii de profilaxie a bolilor genetice: screening-ul bolilor genetice (criterii, tipuri, servicii, registre), diagnosticul prenatal (tehnici, indicaţii, beneficii, riscuri, aspecte etice).
Principii de tratament al bolilor genetice: strategii de terapie a bolilor genetice, terapia genică (somatică, germinală, terapia cu celule stem).
Organizarea serviciilor de genetică medicală: rețeaua națională de genetică medicală (centre regionale, cabinete județene, laboratoare de genetică medicală). Rețele europene de genetică medicală sau boli rare. Managementul şi controlul calităţii din rețeaua de genetică din sistemul de sănătate.
Pregătire practică
-
- Fişa de consult genetic: structura, tehnica anamnezei materno-fetale, tehnica anamnezei
familiale şi realizarea unui arbore genealogic.
-
- Examenul fizic al pacientului: examenul pe segmente şi măsurători antropometrice;
fotografierea pacientului.
-
- Formularea unui plan de examene clinice şi paraclinice: indicaţiile practice ale testului cromatinei sexuale, ale analizei cromozomilor umani, ale testelor genetice moleculare şi ale investigaţiilor biochimice.
-
- Sfatul genetic: circumstanţe de acordare; etapele sfatului genetic; calcularea riscului de recurenţă; evaluarea riscului genetic în bolile cromozomiale, monogenice şi multifactoriale.
-
- Corelaţii genotip-fenotip în anomaliile cromozomiale.
-
- Corelaţii genotip-fenotip în boli monogenice.
-
- Evaluarea riscului în malformaţiile congenitale izolate şi multiple (sindroame
plurimalformative).
-
- Evaluarea diagnostică şi sfatul genetic în retardul mintal.
-
- Evaluarea riscului în bolile comun ale adultului׃ boala coronariană, hipertensiunea arterială, diabetul zaharat, astmul bronşic, bolile neurodegenerative, psihozele, cancerul, obezitatea, alcoolismul.
-
- Predispoziţia genetică în cancer: evaluarea riscului.
-
- Condiţionarea genetică a răspunsului la medicamente. Polimorfisme genetice asociate cu un răspuns particular la medicamente, boli farmacologice frecvente – evaluarea riscului în 5 cazuri simulate.
-
- Screeningul și diagnosticul prenatal. Indicaţii, proceduri; ecografia fetală: principii, realizare, semne ecografice de alarmă; teste biochimice de screening (dublu test, triplu teste, cvadruplu test); teste de screening al ADN-ului fetal din circulaţia maternă, obţinerea de celule fetale; fertilizarea in vitro si diagnosticul genetic preimplantator; conduita practică în cazul unor sarcini anormale; probleme etice – evaluarea riscului.
-
- Screeningul neonatal. Condiţii de realizare; conduita practică faţă de cazurile depistate;
probleme etice;
-
- Screeningul familial. Depistarea heterozigotilor; depistarea indivizilor cu risc pentru o boală multifactorială, teste predictive pentru identificarea persoanelor sănătoase purtătoare ale unor gene cu manifestare tardive.
-
- Dileme şi conflicte etice în genetica medicală׃ probleme legate de diagnosticul prenatal,
screeningul genetic, sfatul genetic.
-
- Registre genetice. Organizarea depistării şi recenzării copiilor cu anomalii congenitale. Diagnosticul “de registru”. Prelucrarea datelor. Fişa de recenzare a copiilor cu anomalii congenitale. Alte tipuri de registre (hipercolesterolemie familială, cancere familiale, etc.)
-
- Dispensarizarea şi integrarea socioprofesională a persoanelor cu anomalii congenitale şi boli
genetice.
b. Submodul de Pediatrie
Creșterea și dezvoltarea copilului; hipotrofia staturo-ponderală; retardul psiho-motor; disabilitatea intelectuală;
Principii de dietetică pediatrică; malnutriția; obezitatea;
Febra la copil.
Boli ale aparatului respirator: infecţii ale căilor respiratorii superioare; boli ale căilor respiratorii inferioare; obstrucţii bronşice localizate; astmul bronşic; pneumoniile Boli cardiovasculare: boli congenitale structurale ale inimii şi/sau ale vaselor; malformații congenitale cianogene și necianogene; cardiomiopatii; insuficiența cardiacă; șocul; hipertensiunea arterială
Boli ale aparatului digestiv: boli ale mucoasei bucale şi gingivale; anomaliile dentare; gastrite, gastroduodenie, ulcer gastro-duodenal; hernia diafragmatică; stenoza congenitală hipertrofică de pilor; abdomenul acut; megacolonul congenital aganglionar; boli diareice; fibroza chistică; enteropatia glutemică; boala cronică hepatică.
Boli ale aparatului renourinar: glomerulonefrite; sindromul nefrotic; tubulopatii; infecția urinară Boli hematologice: patologia eritrocitară; patologia leucocitară; hemostaza normală și patologică; tulburări vasculare;
Boli neoplazice: leucemiile acute; limfoame; boala Hodgkin; tumora Wilms; neuroblastom; histiocitoza X.
Boli nutriţionale, metabolice şi endocrine: rahitismul; diabetul zaharat; hipotiroidismul; patologia pubertară
Bolile alergice: astmul bronşic, boli reumatice.
c. Submodul de Obstetrică Ginecologie – 1 lună
Consultaţia medico-genetică preconcepțională și prenatală în obstetrică. Metodele contemporane de investigaţie în obstetrică.
Diagnosticul de sarcină. Aprecierea termenului de sarcină şi a datei probabile a naşterii. Conduita gravidelor în perioada antenatală.
Perioadele critice în dezvoltarea intrauterină a fătului.
Bolile genetice ale aparatului reproductiv: malformaţiile congenitale ale organelor genitale; Stările intersexuale;
Tulburările de reproducere: infertilitatea, avorturile spontane. Depistarea malformaţiilor fetale.
Profilaxia bolilor ereditare.
Tactica obstetricală în naştere în cazul malformaţiilor fetale. Medicamentele şi sarcina. Influenţa asupra fatului.
Mortalitatea perinatală. Nivelul, structura şi profilaxia.
Factorii de risc în patologia perinatală.
Sarcina gemelară. Clasificarea. Diagnosticul. Evoluţia şi conduita în timpul sarcinii şi naşterii. Naşterea prematură. Conduita şi asistenţa medicală în naştere.
Moartea intrauterină a produsului de concepţie. Diagnosticul. Tactica obstetricală. Cuplul steril. Clasificarea. Sterilitatea de etiologie genetică.
Stările de fond şi precanceroase ale organelor genitale feminine. Cancerele genitale. Etiopatogenia. Clasificarea. Clinica. Terapia. Sănătatea reproducerii şi planificarea familială.
d. Submodulul de Medicină internă
Manifestările cardinale ale bolilor: durerea, modificări ale temperaturii corpului, disfuncţii ale sistemului nervos și ale organelor de simț, convulsii, vertij; tulburări ale funcţiilor respiratorii şi circulatorii; tulburări ale funcţiilor gastrointestinale și reno-urinare; tulburări ale funcţiei reproductive şi sexuale.
Afecţiuni ale sistemului cardiovascular: bolile valvulare ale inimii; tulburările de ritm şi de conducere; cardiomiopatii; insuficienţa cardiacă; cardiopatia ischemică şi hipercolesterolemia familială; hipertensiunea arterială; boala tromboembolică; bolile arterelor periferice; electrocardiograma, metode neinvazive de examen al inimii; Afecţiuni ale aparatului respirator: astmul bronşic; cancerul bronhopulmonar; insuficienţa respiratorie.
Afecţuni ale rinichilor şi tractului urinar: glomerulopatii, tubulopatii, rinichiul polichistic, insuficienţa renala acută şi cronică; tumorile tractului urinar.
Afecţiuni ale aparatului digestiv: ulcerul gastric şi duodenal, cancerele tubului digestiv; hemocromatoza.; maldigestia și malnutriția.
Afecţiuni ale sistemului imun, ale ţesutului conjunctiv şi ale articulaţiilor: boala complexelor imune, lupusul eritematos sistemic, artrita reumatoidă; spondilita ankilozantă.
Afecţiuni hematologice şi oncologice: anemii, coagulopatii, afecţiuni ale sistemului hematopoetic,
boli neoplazice.
Afecţiuni endocrinologice şi metabolice: endocrinopatii; diabetul zaharat.
Afecţiuni neurologice şi musculare: boli demielinizante; boli metabolice ale sistemului nervos; demenţe senile şi presenile; distrofii musculare, miastenia gravis, paralizia periodică.
2. Obiective educaţionale.
Însuşirea cunoştinţelor de bază privitoare la relaţiile dintre ereditate (genom) şi boală; se va insista asupra utilizării practice a principiilor de genetică fundamentală şi umană folosind noţiuni din modulul 1 şi exemple (probleme) de patologie genetică.
Rezultate aşteptate (Competenţe teoretice şi practice minimum acceptabile dobandite în urma parcurgerii şi promovării modulelor de pregătire, ierarhizate după cum urmează:
a. Submodul de Genetică medicală
-
- Fişa de consult genetic – 100 fişe.
- Examenul fizic al pacientului – 100 examene.
- Formularea unui plan de examene clinice şi paraclinice – 30 planuri.
- Sfatul genetic – 50 cazuri.
- Evaluarea riscului în anomaliile congenitale – 25 cazuri.
- Corelaţii genotip-fenotip în anomaliile cromozomiale – 25 cazuri.
- Corelaţii genotip-fenotip în boli monogenice – 25 cazuri.
-
- Evaluarea riscului în bolile comune – 15 cazuri.
- Fişa de consult genetic – 100 fişe.
-
- Predispoziţia genetică în cancer – 15 cazuri.
- Condiţionarea genetică a răspunsului la medicamente – 5 cazuri.
- Screeningul şi diagnosticul prenatal – 15 cazuri.
- Screeningul neonatal – 10 cazuri.
- Screeningul familial – 5 cazuri.
- Dileme şi conflicte etice în genetica medicală – 10 probleme.
- Registre de boli genetice.
-
- Dispensarizarea şi integrarea socioprofesională a persoanelor cu anomalii congenitale şi boli
- Predispoziţia genetică în cancer – 15 cazuri.
genetice – 10 planuri.
b. Submodul de Pediatrie
-
- Examen clinic, întocmirea foilor de observaţie – 40;
- Prezentare de cazuri – 4;
- Interpretarea rezultatelor radiologice în afecţiunile prevăzute în tematică – 60;
- Interpretarea EKG – 20;
- Interpretarea ecocardiogramei – 20;
- Interpretarea datelor de ecografie abdominală – 20;
- Interpretarea rezultatelor examenelor hematologice (sânge periferic, măduva osoasă, ganglioni limfatici) pentru afecţiunile prevăzute în programă – 20;
- Interpretarea datelor de explorare funcţională: renală – 5; hepatică – 10; pancreatică –10;
-
- Interpretarea parametrilor creşterii şi dezvoltării.
- Examen clinic, întocmirea foilor de observaţie – 40;
c. Submodulul de Obstetrică Ginecologie
-
- Însuşirea tehnicilor corecte de examinare a gravidei.
- Interpretarea testelor screening in sarcină.
- Ințelegerea modificările ecografice sugestive in patologia genetica.
-
- Cunoașterea și interpretarea markerilor ecografici pe fiecare aparat in funcție de trimestrul de sarcină.
- Însuşirea tehnicilor corecte de examinare a gravidei.
d. Submodul de Medicină internă
-
- Examen clinic, întocmirea foilor de observaţie – 60;
- Prezentare de cazuri – 4;
- Interpretarea examenelor radiologice în afecţiunile din tematica dată – 25;
- Interpretarea EKG – 20;
- Interpretarea principalelor date de ecocardiogramă – 5;
- Interpretarea datelor de ecografie abdominală – 5;
-
- Interpretarea rezultatelor endoscopice (bronhoscopie, gastroscopie, colonoscopie, rectoscopie)
- Examen clinic, întocmirea foilor de observaţie – 60;
– cate 5 buletine pentru fiecare tehnică;
-
- Interpretarea rezultatelor examenelor hematologice (sânge periferic, măduvă hematogenă) pentru afecţiunile prevăzute în tematică – 10;
-
- Interpretarea datelor de explorare funcţională: renală – 5; hepatică – 10; pancreatică –5.
-
- Interpretarea rezultatelor examenelor hematologice (sânge periferic, măduvă hematogenă) pentru afecţiunile prevăzute în tematică – 10;
Modulul 3, anul III: Genetică clinică, aferentă altor specialități – 12 luni
-
- Pediatrie – 4 luni
-
- Neonatologie – 2 luni
-
- Neurologie adulţi – 1 lună
-
- Neurologie pediatrică – 1 lună
-
- Psihiatrie pediatrică – 1 lună
-
- Endocrinologie – 1 lună
-
- Dermatologie – 1 lună.
-
- Chirurgie pediatrică – 1 lună
Nr. ore curs – 200.
Nr. ore practică – 1800.
1. Tematică.
Abordarea practică a patologiei malformative şi genetice se va face prin microstagii în clinici de specialitate, care vor prezenta/demonstra cazuri clinice, conduite practice, modalităţi terapeutice şi recuperatorii pe problemele prevăzute în programa analitică a modulelor 1, 2, 4.
Submodul de Pediatrie – 4 luni
Boli hematologice ereditare şi ale sistemului imunitar (defecte de sinteză ale hemoglobinei, anemii hemolitice şi hipoplastice ereditare, anomalii ale hemostazei, imunodeficienţe ereditare)
Bolile metabolice congenitale (erori înnăscute de metabolism)
Bolile genetice musculare şi neuromusculare: miopatiile congenitale; distrofiile musculare,
atrofiile musculare spinale, miotoniile şi paraliziile periodice, miasteniile.
Malformaţii congenitale ale ochiului, alte anomalii genetice: strabismul, discromatopsia, glaucomul, retinita pigmentară, degenerescenţa retiniană.
Bolile genetice oto-rino-laringiene, ale toracelui şi ale aparatului respirator: surditatea, malformaţiile congenitale pulmonare, ale căilor respiratorii şi ale toracelui, hernia diafragmatică; mucoviscidoza; astmul bronşic şi alte boli alergice, deficienţa de alfa-1- antitripsină.
Bolile genetice ale sistemului cardiovascular: malformaţiile congenitale cardiovasculare, boala coronariană, hipertensiunea arterială.
Bolile genetice ale sistemului digestiv: malformaţiile congenitale ale gurii, esofagului, abdomenului şi ale tractului gastrointestinal; malformaţiile congenitale ale ficatului, vezicii biliare şi pancreasului; polipozele digestive; fibroza chistică
Bolile genetice ale sistemului renourinar; malformaţiile congenitale renourinare; anomalii tubulare renale; sindroame nefrotice, litiaza urinară
Bolile genetice osteoarticulare: condrodisplaziile; osteodisplaziile; artrite şi artropatii, anomalii congenitale ale membrelor, deformări scheletice.
Bolile genetice ale ţesutului conjunctiv
Explorarea metabolismului hidrocarbonatelor la copil Explorarea metabolismului lipidic la copil
Submodul de Neonatologie – 2 luni
Perioadele dezvoltării intrauterine (perioada embrionară şi perioada fetală). Embriogeneza, organogeneza şi morfogeneza. Fiziologia fetală. Evaluarea fătului în timpul vieţii intrauterine. Evaluarea funcţiei placentare şi a unităţii feto-placentare.
Examenul clinic al nou-născutului.
Anomalii ale creşterii şi dezvoltării. Diagnosticul şi tratamentul malformaţiilor congenitale
majore în perioada pre- şi neonatală: atrezia choanală, hernia diafragmatică, anomaliile
ano-rectale, omfalocelul, gastroschizis-ul, meningocelul şi mielomeningocelul. Hidrocefalia, luxaţia congenitală de şold, piciorul strâmb congenital.
Bolile cromozomiale Bolile mitrocondriale Tumorile congenitale.
Hipotiroidismul şi hipertiroidismul în perioada neonatală.
Submodul de Neurologie adulţi – 1 lună
Examenul neurologic Sindromul X-fragil Boala Alzheimer
Scleroza multiplă, facomatozele Paraplegia spastică ereditară
Submodul de Neurologie pediatrică – 1 lună Examenul neurologic al copilului de diverse vârste Afecţiuni neurologice în perioada de nou născut Malformaţii ale SNC
Sindroame neurocutanate – (Recklinghausen, scleroza tuberoasă, Sturge Weber)
Aspecte neurologice în anomaliile cromozomiale Paraliziile cerebrale infantile
Boli degenerative ale SNC Tumori ale SNC
Afecţiuni cerebrovasculare Convulsiiile ocazionale şi epilepsia Afecţiunile nervilor cranieni Sindromul hipoton la sugar şi copil
Afecţiunile unităţii motorii (afecţiuni ale neuronului motor periferic, afecţiuni ale nervilor periferici, afecţiuni ale joncţiunii neuromusculare, afecţiuni musculare)
Bolile genetice ale sistemului nervos central: tulburări mentale şi de comportament:
dizabilitatea intelectuală, sindromul X-fragil);
Submodul de Psihiatrie pediatrică – 1 lună Examenul psihiatric al copilului de diverse vârste Etapele dezvoltării neuropsihice
Abordarea interdisciplinară a tulburărilor de creştere şi dezvoltare.
Probleme medicale ale adolescentului: creşterea şi dezvoltarea pubertară. Aspecte de patologie specifică adolescentului
Deficit de atenţie (ADHD) şi autismul, schizofrenia
Submodul de Endocrinologie – 1 lună
Boli genetice endocrine: bolile ereditare ale hipofizei, tiroidei, paratiroidelor; suprarenalelor; diabetul zaharat; disgeneziile gonadice.
Submodul de Dermatologie – 1 lună
Afecţiunile părului şi unghiilor. Afecţiunile mucoasei bucale şi genitale. Genodermatoze
Tumorile benigne Carcinoame Melanom
Submodul de Chirurgie pediatrică – 1 lună
Probleme comune de ortopedie pediatrică: – piciorul strâmb congenital – deformările membrelor inferioare – patologia genunchiului – displazia luxantă de şold – anomaliile congenitale ale coloanei vertebrale – torticolisul congenital – scoliozele şi cifoscoliozele idiopatice ale adolescentului – anomaliile congenitale ale mâinii, cotului şi articulaţiilor umărului
Palatoschizisul
Omfalocelul, gastroschizisul şi hernia ombilicală Megacolonul congenital aganglionar Malformaţiile anorectale
Tratamentul chirurgical al tumorii Wilms, neuroblastomul, osteosarcomului şi tumorilor de
părţi moi
Malformaţiile tractului urinar şi uretero-hidronefroza Hispospadias, criptorhidia
2. Obiective educaționale
Însuşirea cunoştinţelor specifice de patologie malformativă şi genetică necesare optimizării diagnosticului, evaluării corecte a prognosticului şi elaborării măsurilor de profilaxie.
Se vor aborda capitole distincte de patologie genetică, în funcție de serviciul în care se
desfășoară pregătirea, insistându-se asupra bolilor cu frecvenţă mai mare.
Modulul 4, anul IV: Genetică clinică – 12 luni
Nr. ore curs – 200.
Nr. ore practică – 1800.
1. Tematică.
Abordarea practică a patologiei malformative şi genetice se va face prin stagii în clinici de specialitate, care pot prezenta/demonstra cazuri clinice, conduite practice, modalităţi terapeutice şi recuperatorii pe problemele prevăzute în programa analitică a modulelor 1, 2 si 3.
Activităţile practice vor fi cuplate cu prezentările teoretice (cursuri) prevăzute în programa analitică a modulelor 1, 2 si 3.
Semiologie genetică: creșterea și dezvoltarea generală; extremitatea cefalică (forma și mărimea capului, faciesul, părul, ochii, nasul, gura, urechile); gâtul; toracele și spatele; abdomenul și orificiul anal; organele genitale externe; membrele și degetele (anomalii de formare, de diferențiere și de creștere); tegumentele (anomalii localizate, anomalii generalizate);
Dismorfismul craniofacial Somatometria
Semne evocatoare ale bolilor genetice
Markeri somatici genetici (variante comune, anomalii minore, anomalii majore) Consultul
genetic: anamneza, examenul fizic, investigațiile paraclinice, investigațiile în anomaliile
letale, examinările genetice (testele genetice)
Diagnosticul clinic al bolilor genetice. Mijloace de identificare ale unor fenotipuri particulare.
Diagnosticul etiologic al afecțiunilor congenitale (factori teratogeni, boli monogenice, boli
mitocondriale, anomalii cromozomiale, boli poligenice multifactoriale)
2. Obiective educaționale
Obiectiv 1. Însuşirea cunoştinţelor specifice de patologie malformativă şi genetică necesare optimizării diagnosticului, evaluării corecte a prognosticului şi elaborării măsurilor de profilaxie. Se vor aborda capitole distincte de patologie genetică, insistându-se asupra bolilor cu frecvenţă mai mare.
Obiectiv 2. Formarea unor aptitudini (*) şi atitudini (**) specifice modulului:
*Realizarea unui plan de investigare, diagnostic şi îngrijire a unui bolnav cu un tip specific de boală genetică;
*Coordonarea activităţii unei echipe de specialişti în vederea realizării planului propus (după principiul “divergenţei acţiunilor şi convergenţei rezultatelor”).
*Dezvoltarea capacităţii de sinteză şi integrare a materialului faptic provenit din surse multiple şi a celei de utilizare adecvată a informaţiilor bibliografice (inclusiv a celor furnizate prin reţele Medline şi Internet) în scopul stabilirii diagnosticului corect şi a monitorizării adecvate a bolnavilor.
*Alegerea adecvată a testelor de diagnostic predictiv în cazul afecţiunilor familiale cu debut tardiv şi sfătuirea pacienţilor în legătură cu beneficiul, limitele şi riscurile acestor teste.
**Formarea unei atitudini de respect şi simpatie pentru bolnavul cu disabilitate fizică sau intelectuală
**Dezvoltarea capacităţii de a-şi recunoaşte propriile limite profesionale şi a necesităţii de colaborare cu alţi specialişti.
SCOPUL ŞI OBIECTIVELE EDUCAŢIONALE GENERALE:
Obiectiv 1. Acumularea noţiunilor fundamentale ale geneticii umane.
Obiectiv 2. Acumularea principiilor fundamentale de bioetică.
Obiectiv 3. Însuşirea cunoştinţelor de bază privitoare la relaţiile dintre ereditate (genom) şi boală.
Obiectiv 4. Însuşirea cunoştinţelor de bază privitoare la determinismul genetic al bolilor cu manifestări complexe și care se intâlnesc în serviciile de neonatoloogie, pediatrie, endocrinologie, dermatologie, neurologie, psihiatrie, obstetrică ginecologie, medicină internă. Obiectiv 5. Având în vedere complexitatea bolilor genetice și a particularităților lor (boli rare, afectare multisistemică, evoluție cronică, progresivă etc), conştientizarea limitelor propriilor aptitudini şi solicitarea unui sprijin din partea colegilor, de alte specialități sau din specialitatea Genetică medicală, din țară și din alte centre internaționale de specialitate.
Obiectiv 6. Interpretarea şi integrarea rezultatelor examenelor clinice şi paraclinice (efectuate de echipa de specialişti) şi formularea diagnosticului (clinic şi diferenţial), a planului de tratament şi recuperare a bolnavului şi a conduitei faţă de familie.
Obiectiv 7. Formarea capacităţii de comunicare a informaţiilor referitoare la diagnostic şi la sfatul genetic, cu obligaţia prezentării corecte, clare şi nondirecţionale a tuturor opţiunilor şi a individualizării lor în funcţie de nivelul educaţional, socio-economic, etnic şi cultural.
Obiectiv 8. Respectarea confidenţialităţii şi înţelegerea dificultăţilor pe care le creează obligaţia
păstrării confidenţialităţii în situaţia în care rudele bolnavilor au un risc crescut de a dezvolta o
boală severă, posibil a fi prevenită.
Obiectiv 9. Respectarea convingerilor etice, religioase, morale ale bolnavilor şi ale familiilor
acestora, indiferent de propriile convingeri.
SCOPUL ŞI OBIECTIVELE EDUCAŢIONALE SPECIFICE:
Obiectiv 1. Formarea unor aptitudini şi atitudini specifice domeniului:
-
- înţelegerea rolului factorilor genetici în starea de sănătate şi boală;
-
- dezvoltarea capacităţii de a identifica esenţialul şi de a realiza o sinteză a faptelor;
-
- recunoaşterea importanţei studiului individual continuu şi motivat, pentru actualizarea cunoştinţelor.
Obiectiv 2. Ilustrarea prin cazuri particulare a bolilor genetice
Obiectiv 3. Ilustrarea relaţiei medic-pacient prin cazuri practice: accesul la îngrijirile de sănătate – discutare de cazuri; drepturile pacienţilor – reglementare legislativă; rolul comitetelor de etică din spitale.
Obiectiv 4. Exemplificarea noţiunilor de greşeală şi eroare în medicină prin cazuri concrete: delimitarea cadrului noţiunii de malpraxis; greşeala medicală din perspectiva sistemului de malpraxis; perspectiva deontologică asupra greşelilor medicale.
Obiectiv 5. Formarea unor aptitudini şi atitudini specifice Geneticii medicale în contextul în care pacientul prezintă un tablou clinic care a determinat trimiterea lui în serviciul de neonatologie, pediatrie, endocrinologie, dermatologie, neurologie, psihiatrie, obstetrică ginecologie, medicină internă etc.
REZULTATE AŞTEPTATE (STANDARD PROFESIONAL CURENT) la finalizarea pregătirii:
Examenul de medic specialist:
Probe de evaluare, specifice programului:
-
- probă scrisă Da
-
- probă de abilităţi/manualităţi Da
-
- examen clinic Da
TEMATICA DE EXAMEN
1. PROBA SCRISĂ
-
- Determinismul caracterelor; genotip şi fenotip
- Genomul uman
- Structura şi organizarea celulară a ADN
- Cromozomii umani
- Structura și funcția genelor
- Mecanismele moleculare ale expresiei genelor
- Transmiterea informaţiei ereditare; replicarea ADN; mitoza și meioza; fecundarea
- Ereditatea monogenică
- Ereditatea poligenică şi multifactorială
- Ereditatea mitocondrială
- Variabilitatea genetică: recombinarea genetică, mutaţiile, migraţiile
- Mutaţiile genetice
- Polimorfismele genetice
- Clasificarea bolilor genetice
- Dezvoltarea normală și patologică. Anomalii congenitale. Teratogeneza
- Anomalii ale creșterii și dezvoltării
- Sexualizarea normală și patologică
- Dizabilitatea intelectuală
- Imunogenetica şi imunopatologia
- Oncogenetica. Cancere ereditare și familiale
- Medicina genomică: medicina personalizată; medicina predictivă
- Farmacogenomica; toxigenomica; nutrigenomica; metabolomica
- Genetica populațiilor
- Epidemiologie genetică
- Bolile genetice: definiții, clasificări, frecvență, importanță
- Consultul genetic; anamneza materno-fetală și familială; evaluarea fizică a pacientului; indicațiile investigațiilor paraclinice și a testelor genetice
- Semiologia genetică. Markeri somatici genetici
- Somatometria
- Diagnosticul etiologic al afecțiunilor congenitale
- Dismorfismul cranio-facial
- Anomaliile congenitale ale gâtului, trunchiului, abdomenului și membrelor
- Boli hematologice ereditare
- Boli genetice endocrine
- Boli metabolice congenitale (erori înnăscute de metabolism)
- Boli genetice musculare și neuromusculare
- Boli genetice ale sistemului nervos central: tulburări mentale şi de comportament, afecţiuni neurologice (malformaţii ale SNC, epilepsii, ataxii, paraplegia spastică ereditară, scleroza multiplă, facomatoze, ș.a.)
- Boli genetice oftalmologice
- Surditatea
- Boli genetice oto-rino-laringiene, ale toracelui și aparatului respirator
- Fibroza chistică (mucoviscidoza)
- Boli genetice ale aparatului cardio-vascular
-
- Boli genetice ale sistemului digestiv
- Determinismul caracterelor; genotip şi fenotip
-
- Boli genetice ale sistemului renourinar
- Boli genetice ale aparatului reproductiv. Stările intersexuale
- Tulburări de reproducere (infertilitate, sterilitate, boală abortivă)
- Boli genetice osteoarticulare
- Boli genetice ale țesutului conjunctiv
- Genodermatoze
- Anomalii cromozomiale și boli cromozomiale
- Bolile mitocondriale
- Sindroame plurimalformative
- Bolile comune – cu predispoziție genetica – ale adultului
- Cancere ereditare și familiale
- Farmacogenetica
- Profilaxia bolilor genetice; sfatul genetic; diagnosticul prenatal si presimptomatic;
- Screeningul neonatal, populațional, familial; registre de boli genetice
- Tratamentul bolilor genetice; terapia genică
-
- Probleme etice si medico-legale în abordarea patologiei genetice
- Boli genetice ale sistemului renourinar
2. PROBA PRACTICĂ
-
- Probă de manualităţi 1.Cariotipul şi cariotiparea. 2.Testul FISH
-
- Analiza genomică bazată pe microreţele (array-CGH) 4.Genotiparea.
5.Tehnici de analiză a microdeleţiilor sau microduplicaţiilor (Real Time – PCR; MLPA) 6.Amplificarea ADN. Principiul şi tehnica PCR
-
- Poliformismul lungimii fragmentelor de restricție (RFLPs)
-
- Secventierea ADN
-
- Tehnici de secvenţiere de generaţie următoare
-
- Tehnici de analiză a metilării
-
- Grupele sanguine;
3. b. Probă de abilităţi
-
- Fișa de consult genetic
- Examenul fizic al pacientului
- Ancheta familială, desenarea și interpretarea unui arbore genealogic
- Somatometria
-
- Formularea unui plan de examene clinice si paraclinice 6.Sfatul genetic
- Fișa de consult genetic
7.Diagnosticul prenatal 8.Screeningul prenatal 9.Screeningul neonatal
-
- Screeningul familial
-
- Dispensarizarea si integrarea socioprofesionala a persoanelor cu anomalii congenitale si boli genetice
3. PROBA CLINICĂ
Cazurile clinice vor fi alese din tematica probei scrise de specialitate. Proba constă în examinarea clinică și a documentației obiective (rezultatele analizelor) cu precizarea diagnosticului și a strategiei terapeutice.
Baremul de manevre, tehnici şi activităţi practice (maxim 2000 caractere)
-
- Cariotipul şi cariotiparea.
-
- Testul FISH
-
- Analiza genomică bazată pe microreţele (array-CGH)
-
- Genotiparea.
-
- Tehnici de analiză a microdeleţiilor sau microduplicaţiilor (Real Time – PCR; MLPA)
-
- Amplificarea ADN. Principiul şi tehnica PCR
-
- Poliformismul lungimii fragmentelor de restricție (RFLPs)
-
- Secventierea ADN
-
- Tehnici de secvenţiere de generaţie următoare
-
- Tehnici de analiză a metilării
-
- Grupele sanguine;
-
- Fișa de consult genetic
-
- Examenul fizic al pacientului
-
- Ancheta familială, desenarea și interpretarea unui arbore genealogic
-
- Somatometria
-
- Formularea unui plan de examene clinice si paraclinice
-
- Formularea diagnosticului de boala genetica
-
- Sfatul genetic
-
- Diagnosticul prenatal
-
- Screeningul prenatal
-
- Screeningul neonatal
-
- Screeningul familial
-
- Dispensarizarea si integrarea socioprofesionala a persoanelor cu anomalii congenitale si boli genetice
2. DREPTURILE ŞI OBLIGAŢIILE MEDICULUI SPECIALIST ÎN GENETICĂ MEDICALĂ
2.1 Competenţa profesională intrinsecă specialităţii
Diagnosticul clinic și de laborator al bolilor de cauză genetică Managementul pacientului cu boli genetice în servicii de specialitate Consilierea genetică în vederea profilaxiei bolilor genetice
Educația privind evitarea bolilor genetice
2.2. Obligaţii
-
- Etice, deontologice
-
- Profesionale